Το μέλλον των πλαστικών καπακιών: Από τις 3 Ιουλίου 2024 (και για να διευκολυνθεί η ανακύκλωση) θα είναι υποχρεωτικό για όλα τα πλαστικά μπουκάλια να έχουν καπάκι προσαρτημένο στο δοχείο, καθώς το καπάκι αποτελεί ένα νέο μέσο για την κωδικοποίηση και την ανίχνευση του προϊόντος. Αυτό υπαγορεύεται από την οδηγία 2019/904 του Ιουνίου 2019 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τη μείωση των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον.
Μπορεί να έχετε παρατηρήσει μια μικρή διαφορά όταν βιδώνετε το καπάκι από ένα πλαστικό μπουκάλι ή όταν ανοίγετε ένα κουτί: το καπάκι είναι συνδεδεμένο με το δοχείο. Αυτό δεν είναι σφάλμα της παραγωγής – πρόκειται για τα νέα πλαστικά καπάκια που ορισμένες εταιρίες έχουν ήδη αρχίσει να εφαρμόζουν, προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις της ΕΕ για τα πλαστικά μιας χρήσης.
Η οδηγία 2019/904 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, η οποία αποτελεί μέρος της ευρωπαϊκής στρατηγικής για τα πλαστικά μίας χρήσης, αποσκοπεί στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων στο περιβάλλον. Ορίζεται ότι τα πλαστικά προϊόντα μίας χρήσης με πώματα και πλαστικά καπάκια “μπορούν να διατίθενται στην αγορά μόνο εάν και τα δυο παραμένουν προσαρτημένα στο δοχείο κατά το στάδιο της προβλεπόμενης χρήσης των προϊόντων”.
Σύμφωνα με την εν λόγω οδηγία, και συγκεκριμένα με το άρθρο 6, αυτές οι απαιτήσεις σχεδιασμού των προϊόντων είναι υποχρεωτικές από τις 3 Ιουλίου 2024. Όλοι οι κατασκευαστές συσκευασιών ποτών στην ΕΕ πρέπει, έως την καταληκτική ημερομηνία, να έχουν προσαρμόσει τα συστήματα παραγωγής τους, προκειμένου να ανταποκρίνονται σωστά στην εν λόγω προσαρμογή.
Ο νέος κανονισμός
Η εφαρμογή αυτή επικεντρώνεται στα πλαστικά προϊόντα μίας χρήσης, όπως είναι τα μπουκάλια ποτών, οι συσκευασίες που χρησιμοποιούνται για μπύρα, κρασί, νερό, αναψυκτικά, χυμούς, στιγμιαία ποτά και το γάλα.
Η οδηγία είναι ρητή όσον αφορά τις πλαστικές συσκευασίες και τα δοχεία μιας χρήσης, διευκρινίζοντας ότι μπορούν να διατίθενται στην αγορά μόνο εάν πληρούν ειδικές απαιτήσεις (αυτό αφορά κυρίως το καπάκι, ώστε να μειωθεί η ρύπανση του περιβάλλοντος). Στη περίπτωση που μια εταιρία θα έπρεπε να αλλάξει τα πλαστικά πώματα ή καπάκια, αυτό θα γινόταν με τέτοιο τρόπο, ώστε να συμβάλει στη μείωση της κατανάλωσης και της χρήσης πλαστικού. Συνεπώς, οι συγκεκριμένες διατάξεις μπορούν να εκτιμηθούν ιδιαίτερα από τις επιχειρήσεις.
Μόλις ο νέος κανονισμός επιφέρει την υποχρεωτική αλλαγή, τα καπάκια θα είναι δύο χιλιοστά μικρότερα και ένα γραμμάριο ελαφρύτερα από την προηγούμενη έκδοση. Συνεπώς τα μπουκάλια θα είναι πιο μικρά ,ώστε να χωράνε τα καπάκια, μειώνοντας το βάρος κατά 0,4 γραμμάρια ανά καπάκι, πράγμα που σημαίνει ότι θα χρησιμοποιείται πολύ λιγότερο πλαστικό για την κατασκευή.
Συναισθηματική επίδραση στους καταναλωτές
Στον ψηφιακό κόσμο, οι καταναλωτές είναι πιο ενημερωμένοι και πιο ενδυναμωμένοι από ποτέ. Οι τελευταίες τάσεις στον τομέα της κωδικοποίησης και της σήμανσης των συσκευασιών επιτρέπουν όχι μόνο τη σύνδεση με το λογισμικό που ελέγχει, διαχειρίζεται και βελτιστοποιεί τη γραμμή παραγωγής και την ιχνηλασιμότητα, αλλά και τη σήμανση με κωδικό QR.
Οι κωδικοί QR, με ένα διαδραστικό τρόπο βοηθούν τους πελάτες να θέτουν υπενθυμίσεις στα smartphones τους σχετικά με το προϊόν. Οι κωδικοί QR μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να καθοδηγήσουν το κοινό στον ιστότοπο του brand ή στα προφίλ κοινωνικής δικτύωσης, ενισχύοντας και αυξάνοντας την παρουσία τους στο διαδίκτυο. Η παροχή πληροφοριών σχετικά με το προϊόν, οι κληρώσεις βραβείων, οι προωθητικές ενέργειες, τα βίντεο και τα προγράμματα πιστότητας είναι μερικές από τις πολλές διαθέσιμες επιλογές αλληλεπίδρασης.
Αυτό εξυπηρετεί την καλύτερη επικοινωνία με το κοινό, καθώς η ενημέρωση γίνεται γρήγορα και εύκολα. Η σήμανση των προσαρτημένων πλαστικών καπακιών θα βοηθήσει τις εταιρείες να δημιουργήσουν ένα χαρτοφυλάκιο καινοτομίας και ανταγωνιστικής διαφοροποίησης, το οποίο με τη σειρά του θα αυξήσει τη δέσμευση των πελατών, την ευαισθητοποίηση και την αφοσίωση τους στο brand.
Ανακύκλωση και βιωσιμότητα
Αρκετές απόψεις για τον νέο κανονισμό δεν ήταν και τόσο θετικές, με ορισμένους καταναλωτές να σχολιάζουν ότι βρίσκουν το καινούργιο σύστημα άβολο. Κάποιοι άλλοι ανέφεραν ότι από την στιγμή που ο κανονισμός θα είναι υποχρεωτικός και θα υπάρχει σε όλες τις συσκευασίες, αυτό θα σημάνει το τέλος των φιλανθρωπικών δράσεων που βασίζονται στα πλαστικά καπάκια.
Στην πραγματικότητα, τα brands χρησιμοποιούν ήδη εδώ και μήνες το νέο καπάκι χωρίς την παραμικρή αναστάτωση. Έτσι, μόλις οι καταναλωτές συνηθίσουν αυτό το νέο σύστημα, δεν θα υπάρξει καμία επιπλοκή. Η προσαρμογή στις αλλαγές είναι εύκολη.
Επιπλέον, θα πρέπει να θυμόμαστε και τη βάση αυτής της μεγάλης αλλαγής: την ανακύκλωση και τη βιωσιμότητα. Θα δούμε σε τι βαθμό ένα τόσο φαινομενικά απλό πράγμα θα μειώσει τη ρύπανση στις παραλίες και στον υπόλοιπο κόσμο και θα συμβάλει στη διάσωση του πλανήτη. Γιατί και οι μικρές αλλαγές, όσο ασήμαντες κι αν φαίνονται, κάνουν τη διαφορά.
Η λύση laser της Macsa ID
Στο πλαίσιο των λύσεων που διαθέτει η Macsa id για τη σήμανση, η τεχνολογία λέιζερ αποτελεί την ιδανική επιλογή για τη σήμανση καπακιών και πωμάτων με ελάχιστη θερμική επίδραση, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για την αποφυγή φθορών ή αλλοιώσεων σε ευαίσθητα στη θερμότητα πλαστικά. Το λέιζερ προσφέρει την ευανάγνωστη, υψηλής αντίθεσης και μακράς διάρκειας σήμανση που είναι απαραίτητη σε αυτόν τον τομέα.
Επιπλέον, η προσαρμοστικότητα και η ιχνηλασιμότητα είναι απαραίτητες στο χώρο της εμφιάλωσης, ιδίως όταν πρόκειται για τη σήμανση ημερομηνιών λήξης, αριθμών παρτίδας ή barcodes. Οι λύσεις Macsa id επιτρέπουν την κωδικοποίηση ποικίλων πληροφοριών γρήγορα και με ακρίβεια, ικανοποιώντας τις ρυθμιστικές απαιτήσεις, βελτιώνοντας την αποδοτικότητα της παραγωγής και εξασφαλίζοντας την ιχνηλασιμότητα των προϊόντων.